De verhalen van Elopak.

Weten wat de medewerkers van Elopak over hun baan te vertellen hebben? Lees hun verhalen hier!

logo Elopak wit

Het verhaal van Juha
Storingsmonteur Technische dienst  

“Ik wilde in eerste instantie bij Elopak werken,
omdat ik van kennissen die er werkzaam zijn positieve verhalen had gehoord. Toen ik met de juiste persoon in contact kwam die mij vertelde over de mogelijkheden binnen het bedrijf, was ik verkocht! Het is een enorm breed bedrijf waar je veel kan leren. Daar ging het mij voornamelijk om. Ik zocht een baan met meer afwisseling en leerkansen om te blijven groeien binnen mijn vakgebied. 

Op 1 september ben ik begonnen als Storingsmonteur bij Elopak, en ik kan oprecht zeggen dat ik de juiste keuze heb gemaakt. Elke dag ga ik met plezier naar mijn werk. Dat miste ik bij mijn vorige baan.  Ik kwam meteen in een warm bad terecht. De collega’s hebben mij goed opgevangen en nemen mij overal mee op sleeptouw. Dat gaf mij een fijn gevoel, ik werd meteen beschouwd als volwaardig collega. Ik werd meteen betrokken bij verschillende projecten en kreeg al gauw wat verantwoordelijkheden. Door in het diepe te worden gegooid met de juiste begeleiding, leer je natuurlijk het snelste. 

Het leukste wat ik tot nu toe heb gedaan, is het ombouwen van een complete lijn. Dit is niet iets wat dagelijks gebeurd, maar ontzettend gaaf om het proces van A tot Z mee te maken. Ook ben ik druk bezig met het behalen van een aantal certificaten zoals mijn vorkheftruck en veilig hijsen. Daarna wil ik nog andere cursussen volgen zoals veilig schakelen. Je hoeft je hier in ieder geval nooit te vervelen. Je weet ook nooit van tevoren wat de dag je gaat brengen. De ene keer zijn de storingen makkelijk op te lossen, en andere keer zijn het hele complexe vraagstukken. Die vind ik stiekem het leukste. 

Tot nu toe ben ik enorm blij met mijn overstap naar Elopak. De werkzaamheden zijn enorm divers, er zijn intern veel opleidingsmogelijkheden, ik word goed begeleid en het bedrijf is erg meedenkend. 

Vacature Storingsmonteur

Account Handler

“Deze baan is heel veelzijdig. Elke dag is anders en dat maakt het leuk. Als Account Handler zorg je ervoor dat de klanten tevreden zijn, verpakkingen op tijd aankomen en dat er nieuwe orders worden opgevolgd. We hebben allemaal ons eigen klantenpakket waardoor je echt een relatie met de klant opbouwt. 

Iedere maand maken we een forecast, een inschatting van wat wij denken dat we gaan verkopen van een bepaalde verpakking. Dit moet heel zorgvuldig gebeuren. We kijken hoe de laatste maanden zijn verlopen en vragen aan de klant of er speciale acties komen. Er zijn meerdere factoren waar we rekening mee moeten houden.  

Soms krijg je voor de 10e keer een wijziging door of klopt een prijs op de factuur niet waardoor je er helemaal in moet duiken om uit te zoeken hoe het zit. Het gaat om grote bestellingen. Je moet dan even niet gestoord worden, iedere regel moet kloppen want anders kan je opnieuw beginnen.  

Ik werk meer dan 10 jaar bij Elopak en heb al veel keuzes en kansen gehad. Ik heb verschillende functies mogen uitvoeren. Zo kon ik erachter komen wat me wel en niet ligt, qua karakter en competenties. Nu weet ik dat ik het liefst achter de schermen werk. Dit is de plek die bij mij past: afwisselend en internationaal. 

Het team bestaat uit 12 collega’s. Hartelijke, open en spontane mensen. Heel sociaal, ik ben meteen goed opgenomen toen ik startte in deze rol. Het is een zelfstandige functie, maar als het druk is helpen we elkaar, bijvoorbeeld door een order over te nemen. We hebben wekelijks een teamoverleg. Aangezien we nu veel thuiswerken, proberen we regelmatig even te vragen hoe het met elkaar gaat, even ‘hallo’ zeggen. Er wordt aan je gedacht, een berichtje als je ziek bent of niet lekker in je vel zit, kleine dingen die je een goed gevoel geven.  

De meeste energie krijg ik wanneer een klant een product eerder nodig heeft dan gepland en ik dat ook georganiseerd krijg. Soms moet je superman spelen, dan komt alles tegelijk binnen. Orders van klanten, vragen of wijzigingen in de planning. Je wilt iedereen tevreden stellen en alles oplossen.
Het geeft zo’n voldoening als dat lukt, dat zijn echt de beste dagen!“ 

Electrical Technician

“Storingen zoeken geeft een heel ander gevoel dan wanneer je een project oplevert. Het is veel meer visueel, zichtbaarder wat je doet. We werken in de ochtenden en de middag en dan heb je er momenten tussen zitten dat je er alleen voor staat en met de eerste operator een oplossing moet zoeken. Daar komt ook veel meer verantwoordelijkheid bij kijken.

Verder is het daardoor ook belangrijk dat je als Electrical Technician ook wat afweet van het werk van de Mechanical Technician. Je hebt hier assistentie wanneer je dat nodig vindt, maar het is juist interessant om kleinere zaken zelf op te kunnen lossen en je blijft er altijd door bijleren.

Ik ga super goed op stops! Daar kom ik ook echt graag voor. Dan ben ik het liefst om 6 uur binnen zodat ik zo snel mogelijk een hele lijn kan stoppen om alles veilig te maken voor iedereen. Dan kunnen we groot onderhoud doen en alles weer bij stellen. Normaal doen we dit om de 5 weken, maar bij project stops kan dit vaker zijn en ook meer dan 1 dag.

Je moet ruimdenkend zijn. Het is ook belangrijk dat je oplossingsgericht en creatief kan nadenken. We hebben namelijk de vrijheid en verantwoordelijkheid om zelf problemen op te lossen, je bent hier dus niet alleen uitvoerend bezig. Kunnen samenwerken is ook een must. Je hebt elkaar nodig om tot de beste resultaten te komen.

Ik vind de ploegendiensten fijn. We werken 3 ochtenddiensten en 3 middagdiensten in de week. Het is fijn om doordeweeks een keer vrij te zijn om privézaken te regelen zonder dat je hier een verlofdag voor aan moet vragen. Verder krijg je mooi salaris met veel extra’s zoals bijvoorbeeld een fietsplan en hebben we een leuke personeelsvereniging die van alles organiseert. Maar het belangrijkste is denk ik dat elke dag anders is en dat je constant wordt uitgedaagd. Dit maakt dat de dagen echt voorbijvliegen.”

logo Elopak wit

Het verhaal van Wouter
Mechanical Technician  

“Ik ben begonnen met werken bij Elopak in 1984. Destijds was er nog niet veel werk. Ik ben er toen zelfs voor verhuisd. Ik heb mijn baan echter altijd leuk gevonden. Het is natuurlijk niet voor niets zo dat ik hier inmiddels al 37 jaar werk!  

Wij hebben ontzettend veel verschillende disciplines en mechaniek om aan te werken. Als je soms bij andere bedrijven binnenkijkt valt op dat de mechaniek er bij ons echt heel goed uitziet. Er is veel aandacht voor de hygiëne en veiligheid, maar ook voor het personeel. Zo hebben we vaak leuke uitstapjes en wordt er vanuit de personeelsvereniging veel voor ons georganiseerd. Verder wordt bij veel bedrijven bijvoorbeeld de werkvoorbereiding uitbesteedt aan een andere afdeling. Hier krijg je de vrijheid en het vertrouwen om dit zelf, met het team of met de afdeling op te pakken. 

Wij zijn zelf verantwoordelijk voor het uitdenken en uitvoeren van oplossingen. Hier komt echt het stukje engineering bij kijken wat ik zelf heel leuk vindt. Maar ik word ook altijd nog enthousiast van de stops en de werkvoorbereiding. Hier komt veel bij kijken waardoor het werk altijd uitdagend blijft en geen dag hetzelfde is. 

Je moet een stukje leiderschap kunnen tonen, want je komt in situaties waarbij je mensen aan moet sturen en een klus gestructureerd en binnen een bepaalde tijd af moet krijgen. Professionaliteit is ook heel belangrijk, want je hebt hierbij vaak contact met externe partijen. Als ik bijvoorbeeld bij een stop een karwei wil laten doen door een partij, dan moet ik dit voorbereiden, een geschikte firma zoeken en hier de onderdelen voor bestellen. Dan krijg ik vragen over en weer en die moet ik professioneel en duidelijk kunnen beantwoorden.  

Het is een hele platte organisatie, we hebben veel vrijheid en je kan echt je creativiteit kwijt. Er zit bij ons ook heel veel variatie in het werk. Het kan sleutelwerk zijn, maar ook tekenwerk, denkwerk en regelwerk!” 

Het verhaal van Kevin

Onderhoudsmonteur

Op de foto rechts zien we onderhoudsmonteur Kevin Blommaert met een onverwachte, maar welkome verrassingscheque van €500,-! Kevin was het inmiddels al vergeten, maar als je iemand uit je eigen netwerk aandraagt voor een openstaande functie bij Elopak, en deze persoon wordt vervolgens aangenomen, dan uit Elopak graag haar dankbaarheid met deze leuke beloning!

“Natuurlijk is dat wel eens via een mailtje voorbij gekomen, maar ik had het niet verwacht. Altijd mooi meegenomen natuurlijk! Des te leuker dat de afdeling HR zelf het initiatief neemt om mij deze cheque uit te reiken zonder dat ik hiernaar heb gevraagd.

Ik ben nu ongeveer 2,5 jaar werkzaam bij Elopak en ik heb het nog steeds elke dag naar mijn zin. Met name dankzij de afwisseling. De ene keer ben ik aan het sleutelen aan een machine en de andere keer ben ik de planning voor het onderhoud aan het maken.

Elopak is een groot bedrijf, maar het voelt heel persoonlijk en familiaal. De arbeidsvoorwaarden zijn heel netjes en je bent hier geen nummer!

Ik heb een vriend van mij enthousiast over mijn eigen werk verteld en hij was geïnteresseerd. Hij was voorheen monteur van landbouwvoertuigen. Totaal iets anders, maar uiteindelijk ook mechanisch sleutelwerk waar veel overeenkomst in zit. Alleen kan hij nu zijn werk binnen en in een schone omgeving doen in plaats van in de modder!”

logo Elopak wit

Het verhaal van Edgar
Facility Officer

“"Ik werkte al 10 jaar als interieurverzorger bij Elopak, via een contractor. Toen er een plekje vrijkwam, ben ik meteen bij de Plant Manager binnengestapt en heb ik verteld wat mijn ambities waren: in dienst komen en leidinggevende worden. Ik ben dankbaar dat ze me hebben aangenomen en dat ik veel vrijheid en vertrouwen krijg. Ik kan wel zeggen dat het me een beter mens maakt. Er wordt naar me geluisterd en dat maakt me vrolijk en gemotiveerd.


Toen ik hier startte, viel de goede sfeer mij meteen op. Er wordt bij Elopak geen onderscheid gemaakt tussen een contractor of een Elopakker, het is allemaal één. Ook als er een bonus of extraatje is, word je daarin meegenomen.


Als interieurverzorger wordt er vaak op je neergekeken. Maar hier had ik dat gevoel niet. Collega’s werden er zelfs op aangesproken als ze hun werkplek niet netjes achterlieten, waardoor wij ons werk niet goed konden doen. Je wordt echt serieus genomen. Ik loop zo binnen bij Jeroen als ik iets wil vragen en managers spreken me gewoon aan. Ik zou niet weten waar ik zo fijn kan werken als bij Elopak."” 

Het verhaal van Nick

Stagiair HR

“De belangrijkste reden om te solliciteren voor een stageplaats bij Elopak was het positieve beeld dat ik van Elopak had door verhalen van eerdere stagairs, medewerkers en mijn opleiding. Na een fijn sollicitatiegesprek werd dat positieve beeld bevestigd en ik voelde dat er een goede sfeer is binnen Elopak.

Mijn stagebegeleiders zijn Senior HR Officer Veli en HR Officer Wesley. Ik heb verder ook regelmatig contact met HR Assistant Jolanda, Learning & Development Coordinator Linzi en Payroll Officer Martin. Die helpen mij door informatie en kennis te delen over het bedrijf. De samenwerking is tot nu toe erg fijn, ik merk dat ik veel meer mijn inzichten kan en mag delen dan dat ik verwacht had voor het begin van de stageperiode. Ik voel me erg serieus genomen en dit kan ik heel erg waarderen.

Binnen mijn stage zie ik heel veel uitdagingen, natuurlijk probeer ik de kennis die ik de eerste 2.5 jaar in mijn opleiding heb opgedaan toe te passen in de praktijk. Ik wil mezelf graag persoonlijk ontwikkelen door in het begin goed te kijken naar wat Veli en Wesley doen en hoe ze dit doen. In het verloop van mijn stage wil ik vervolgens steeds meer initiatief te gaan nemen om zo mijn steentje bij te dragen aan het HR-team en de organisatie."

Het verhaal van Thom

Field Service Engineer

"Ik moet er niet aan denken om gebonden te zijn aan één werkplek. Daarom dat ik voor Field Service Engineer heb gekozen. Nu werk ik op 3 plaatsen in België en 1 in Nederland. Daarnaast help ik wel eens mee bij collega’s op andere locaties in Nederland.

De vrijheid bij Elopak vind ik echt heerlijk, er is niemand die zegt wat je precies moet doen. Bij storingen zijn wij als eerst bij de klant. Ook voeren we preventief onderhoud uit. Bij iedere klant hebben we onze eigen onderdelen en beheren we zelf het magazijn. Het is dus je eigen verantwoordelijkheid om dit goed op orde te hebben.

Heb je iets nodig? Dan wordt het gelijk voor je geregeld. Er is hier heel veel mogelijk, zolang je het zelf maar aangeeft. Je krijgt hier vertrouwen in alles wat je doet. Ook staat iedereen altijd voor je klaar. Werkgerelateerd, maar ook in privésituaties. We zijn als het ware één grote familie.

De meeste voldoening haal ik uit het succesvol opstarten van een installatie na het oplossen van een storing. De techniek van die installaties is heel mooi en iedere klant heeft zijn eigen machines. Je leert het meeste on the job, maar ik ben ook wel eens naar Duitsland geweest voor een training. Ja, ik heb echt nog genoeg te leren over de machines en denk dat ik ook nooit uitgeleerd raak bij Elopak."

logo Elopak wit

Het verhaal van Linda
Account Handler

“Na 14 jaar in de bouwwereld te hebben gewerkt, merkte ik al enige tijd dat ik toe was aan iets nieuws. Eind vorig jaar zag ik via social media per toeval de vacature voor Account Handler voorbij komen. De uitgebreide vacaturetekst gaf me een goed en positief beeld van de functie en de bedrijfscultuur, dit sprak mij direct aan. Hierop heb ik dan ook besloten te solliciteren.

Voorafgaand aan mijn eerste sollicitatiegesprek voelde ik me bij binnenkomst al meteen welkom bij Elopak, ik werd hartelijk ontvangen. Het gesprek zelf was ook een fijn en open gesprek. Ik kon ondanks de zenuwen die ik had helemaal mezelf zijn; iets waar ik veel waarde aan hecht. Dit heeft voor mij uiteindelijk de doorslag gegeven om de overstap naar Elopak te maken.

Ons team bestaat uit 12 Account Handlers, aangestuurd door de Business Support Manager. We werken in een aantal kleinere teams waarbinnen iedereen weer een eigen klantenpakket heeft, maar waar we ook elkaars werkzaamheden kunnen overnemen tijdens drukke periodes of vakantie. Dit kenmerkt ook meteen de afdeling en het bedrijf zelf; er is oog voor elkaar. Daarnaast hangt er een informele sfeer op de werkvloer, wanneer het werk het toe laat is er altijd tijd voor een praatje.

Ik kijk ernaar uit om, na mijn inwerkperiode, uiteindelijk mijn ‘eigen’ klanten te mogen gaan bedienen. Hierbij zie ik de internationale contacten ook als een mooie uitdaging, aangezien ik in het verleden vrijwel alleen met Nederlandstalige klanten te maken heb gehad.
” 

Het verhaal van Niels

Technology & Automation Engineer

"Een vriend die op Elopak werkt, heeft de Manager CTT getipt om eens contact op te nemen nadat er een functie vrij was gekomen binnen het Coating Technology Team. Dit heeft de Manager CTT gedaan en na een zeer positief gesprek heb ik besloten om eens verder te onderzoeken of het bedrijf en de functie wat voor mij zouden zijn.

Voordat ik bij Elopak kwam werken had ik al regelmatig gehoord dat Elopak een laagdrempelige en informele werkgever is en de gesprekken die ik voor mijn indiensttreding had met verschillende personen binnen Elopak bevestigden dit. Ook had ik begrepen dat er veel ruimte is voor eigen inbreng en vrijheid in de uitvoer van de werkzaamheden, wat ik persoonlijk zeer kan waarderen. Dit beeld is na mijn indiensttreding niet veranderd. Elopak heeft een open cultuur waarbij iedereen elkaar graag wil helpen, dit is in mijn ogen van grote waarde!

Het Coating Technology Team waar ik nu onderdeel van ben, is een team wat voor de verschillende coating locaties werkt en dit internationale karakter vind ik zelf erg prettig. Ook is er een goede onderlinge samenwerking tussen de verschillende disciplines binnen het team, iedereen assisteert elkaar waar dat nodig is.

Er lopen al verschillende projecten binnen Elopak, en er zit nog behoorlijk wat potentie in de pijplijn, daar zijn er uiteraard kansen en uitdagingen in overvloed die ik graag aan wil pakken.
Verder zie ik dat data collectie en verwerking/analyse al een grote rol speelt binnen beide vestigingen in Terneuzen, hier zou ik mij verder in willen verdiepen. Ook zie ik dat standaardisatie en specificatie de aandacht verdient, daar zou ik graag met mijn kennis van automatisering een bijdrage aan willen leveren.

Een topdag voor mij is een dag waarbij je met verschillende disciplines/teams samen een mooi doel hebt kunnen bereiken en zo meerwaarde voor het bedrijf creëren."

Ben je nieuwsgierig naar welke vacatures er nog meer bij ons open staan?